Chrysler SCI 1983.5-88

Érzékelők, működtetők

Forrás: "CHRYSLER CORPORATION: 1984 Driveability Test Procedure 2.2 Liter engines with turbocharged EFI"
Működtető elem elég kevés van.
Az üzemanyag állandó nyomással éri el az injektorokat, a befecskendezett mennyiséget a nyitási idő beállításával szabályozza (vagy vezérli) a számítógép. Van még egy gyújtó trafó, és az alapjárati motor (Automatic Idle Speed motor) mely a pillangószelepet megkerülő levegő mennyiségét tudja változtatni. Ilyen egyszerű.
Ha jobban megnézzük még egyszerűbb. A négy injektort nem külön-külön kapcsolja a számítógép, hanem párosával (batch-fire módban). Erre elég a számítási teljesítmény.
Az ASD (Auto ShutDown) relé biztosítja a benzin szivattyú, a gyújtó trafó, az injektorok tápellátását, amikor levesszük a gyújtást, nem lesz se benzin, se szikra.

Érzékelő jóval több van, mint működtető elem.
Az oxigén szenzor az üzemenyag mennyiség szabályozásához kell.
A MAP szenzor által mért nyomás és a beszívott levegő hőmérséklete alapján történik a levegő mennyiség kiszámítása, azaz áttételesen ezek is az üzemanyag mennyiség beállításához szükségesek.
A hűtővíz hőmérséklet érzékelő jele alapján lehet eldönteni, hogy a motor hideg vagy üzemmeleg állapotban van. (Hideg állapotban több üzemanyagot adagol a számítógép.)
A gázpedál pozíció érzékelő a vezető szándékát közvetíti, jelzi, hogy gyorsítani akar vagy esetleg lekapta a lábát a pedálról.
A gyújtás elosztón elhelyezett érzékelők a fordulatszám mérését teszik lehetővé és az alapjeleket adják a gyújtáshoz és az injektorok nyitásához.
A sebesség szenzor első ránézésre szükségtelen, hiszen a motor fordulatszámát ismeri a számítógép. Ez az érzékelő az álló és a mozgó helyzet megkülönböztetését szolgálja, mert menet közben, hirtelen lassításnál máshogy kell az alapjáratot szabályozni, mint álló helyben. (Sebesség tartó automatikát viszont nehéz sebesség érzékelő nélkül megvalósítani.)
A kopogás érzékelő, mi mást is tenne, kopogást érzékel (ami jelzi, hogy vissza kell venni az előgyújtást).
Persze amit leírtam, csak a dallama a működtető, érzékelő elemek működésének, jellemzőinek.
A MAP szenzor pl. két dolgot mér. Indítózás közben még a légköri nyomást érzékeli (ezt eltárolja a számítógép), járó motornál pedig a szívósorban uralkodó aktuális nyomást méri.
Nagyon érdekes a MAP szenzor elhelyezése is. A szívósorban uralkodó nyomást kell mérnie, 1985-86-ban mégis a Logic Modulon helyezték el és egy jó hosszú vákum csövet vezettek át a tűzfalon. (Így legalább rövid vezetékekre volt szükség a MAP szenzor és a számítógép között.) A fizikai elrendezés úgy sikerült, hogy a csövön víz tudott kerülni a szenzorba, ami télen belefagyott. 87-ben áthelyezték a MAP szenzort a motortérbe.
Aki pedig még ennél is több részletre vágyik,
ide kattinthat.
Copyright © 2021 T Bt.